czytaj
Wydarzenia

Musica Privata – mikrofestiwal muzyki improwizowanej – 1.12

W sobotę, 1 grudnia, zapraszamy do Bajkonura na 1. odsłonę nowego mikrofestiwalu muzyki prywatnej improwizowanej – Musica Privata. Wystąpią zespoły Hybrida Conclusio oraz Gadecki/Lewy.

Program

18:00 / PROJEKCJA FILMU „RISING TONES CROSS” (1984, EBBA JAHN)
20:00 / HYBRIDA CONCLUSIO
21:00 / GADECKI / LEWY

18:00 – Projekcja filmu „Rising Tones Cross” (1984)

Doskonały dokument filmowy Ebby Jahn przenosi nas wgłąb nowojorskiej sceny muzyki improwizowanej wczesnych lat osiemdziesiątych. Przedstawione w nim fragmenty występów i wypowiedzi muzyków przeplatają się ze zdjęciami miasta, co pozwala świetnie poczuć panującą wówczas atmosferę. Dla wszystkich przesyconych wyidealizowanym obrazem Ameryki z pewnością będzie to film zaskakujący. Szokować może fakt, że wewnątrz popadających w ruinę okolic, przy ciągle żywym faworyzowaniu białych muzyków, funkcjonowała scena pełna wybitnych improwizatorów. Łatwo rzucająca się w oczy bieda nie zniszczyła entuzjazmu do poszukiwania prywatnych, niepopularnych artystycznych ścieżek. Jednym z dwóch głównych bohaterów dokumentu jest multiinstrumentalista Charles Gayle, znany przede wszystkim z gry na saksofonie. W trakcie żywych monologów opisuje on proces własnych poszukiwań wyrazu w twórczości muzycznej. Kolejnym artystą, na którym skupił się autor filmu, jest niemiecki kontrabasista Peter Kowald. Jako muzyk z zewnątrz – goszczący w Nowym Jorku – przedstawia własne spostrzeżenia na temat tamtejszej sceny muzycznej. Oprócz Charlesa Gayle`a i Petera Kowalda w filmie ujrzymy między innymi tak wielkie postacie jak: John Zorn, Peter Brotzmann, Irène Schweizer, Don Cherry, William Parker, Rashied Ali, David S. Ware i Jemeel Moondoc.

20:00 – Koncert: Hybrida Conclusio

Małgorzata Bogusz, Michał Rupniewski, Paweł Sokołowski

Załoga stopniowo powraca po latach scenicznego milczenia spowodowanego udziałem tworzących ją muzykantów w wielu innych przedsięwzięciach artystycznych, na czele których wymienić należy łódzki projekt performatywno-improwizatorski o nazwie Dźwięk-Bud. Hybrida Conclusio to początkowo duet utworzony w 2009 roku przez Michał Rupniewskiego (skrzypce, klarnet, duduk) i Pawła Sokołowskiego (gitara elektryczna, saksofon, kieszonkowy klarnet). Obecnie zespół został wzbogacony o wiolonczelistkę Małgorzatę Bogusz. Hybrida Conclusio jest spotkaniem osobowości z odmiennych środowisk – muzyki uprawianej na sposób akademicki z jednej strony i nieuładzonego undergroundu z drugiej. Owocem tego nietypowego połączenia są zaskakujące napięcia, którym daleko do wtórnego banału. Kompozycje tworzone są w czasie występu, przez co każdy utwór jest niepowtarzalnym układem dźwięków, stanowiącym efekt chwilowego muzycznego dialogu. Muzycy, na ile to możliwe, biorą w nawias schematy wytyczone przez zastane style muzyczne. Celem ich współpracy jest uzyskiwanie szczerze prywatnego wyrazu artystycznego.


Michał Rupniewski (r. 1985) – Doktorant w UŁ i muzykant, szkolony na skrzypcach w PSM w Nysie, grający także na klarnecie i duduku. W 2007 rozpoczął przygodę ze sceną eksperymentalną w projekcie Suture Navigator, w latach 2009-11 skrzypek folkowo-transowej Purgi. Obecnie wchodzi w skład kolektywu improwizatorów Dźwięk-bud oraz tria Hybrida Conclusio.


Małgorzata Bogusz (r. 1988) – Obecnie mieszka w Wiedniu. Grę na wiolonczeli rozpoczęła w wieku 7 lat w Ogólnokształcącej Szkole Muzycznej I i II st. im. H. Wieniawskiego w Łodzi, którą ukończyła w klasie prof. Arkadiusza Płaziuka. Brała udział w konkursach m. in. w konkursie interpretacji muzyki J. S. Bacha w Zielonej Górze, na którym otrzymała wyróżnienie. Od 2005 roku jest jedną ze współzałożycielek Kwartetu Smyczkowego „Avvivando”. Podczas lat szkolnych grała w Orkiestrze „Łódzkie Smyczki”. W 2010 r. ukończyła studia licencjackie w Akademii Muzycznej im. G. i K. Bacewiczów w Łodzi. Zawsze była aktywną wiolonczelistką, co zaowocowało wieloma koncertami zarówno w kraju, jak i za granicą. Swoje umiejętności doskonaliła podczas licznych kursów mistrzowskich. Absolwentka Akademii Muzycznej im. G. i K. Bacewiczów w Łodzi w klasie dr D. Połońskiego, kontynuuje swoją muzyczną drogę. Za pośrednictwem zainteresowania współczesną muzyką poważną jej działania twórcze zaczęły podążać również w kierunku wolnej improwizacji, co związane jest ze współpracą z improwizatorami w ramach projektu Dźwięk-bud. W 2012 roku odniosła sukces w trakcie wrocławskiego festiwalu Art of Improvistaion wygrywając solowym występem konkurs improwizacji.


Paweł Sokołowski (r. 1987) – Mieszkający w Łodzi improwizator-samouk. Jego pierwszym instrumentem była gitara elektryczna, na której zaczął grać w wieku trzynastu lat. Na swojej drodze twórczej poszukuje metodą prób i błędów prywatnego wyrazu, przez co bliska jest mu nieskrępowana konkretną muzyczną stylistyką wielowątkowa improwizacja. Od 2011 roku rozpoczął grę na saksofonie tenorowym. Nie unika również prób z innymi instrumentami dętymi, do których zaliczyć można kieszonkowy klarnet oraz instrumenty ludowe – duduk i sopiłkę. Jego obecne działania muzyczne skupiają się wokół projektu Dźwięk-bud, który łączy muzykę improwizowaną o szerokim spektrum ze sztuką performatywną.

21:00 – Koncert: Gadecki/Lewy


Trójmiejsko-łódzki duet tworzący muzykę prywatną improwizowaną złożony ze Suavasa Lewego (gitara, perkusjonalia, zabawki) oraz Tomasza Gadeckiego (saksofon tenorowy). Są to artyści starający się zacierać stereotypy myślenia o muzyce. Zgodnie z ich ideą słuchanie i odbiór mają zostać pozbawione schematów i porównań do zarejestrowanych wcześniej klisz pamięci. Nastawić należy się na wchłanianie czystej energii płynącej z dźwięków, wśród których (obok szlachetnie strojonych tonów) pojawiają się szumy, trzaski, piski i wszelkie akustyczne zjawiska wydarzające się w przestrzeni danego występu. Idea wydawania dźwięków opiera się na maksymalnej fonotwórczej penetracji instrumentów, kryjących swe możliwości nie tylko w tradycyjnie rozpatrywanych opisach akademickich. Każde spotkanie to nowe otwarcie – nadawanie, wymiana, współinspiracja i walka. Miłość, zrozumienie, furia i ignorancja – to wszystko wydarza się podczas wspólnych dźwiękowych spektakli.

Bądź gotowy na wszystko, będąc gotowym na nic.

Tomasz Gadecki (r. 1971) – saksofonista, muzyk. Ostanimi laty poświęcił się szeroko rozumianej muzyce improwizowanej (Olbrzym i Kurdupel) w takim jej aspekcie, gdzie komponowanie jest tożsame z wykonaniem i jest niepowtarzalne. Swoją miłość do muzyki wyssał z mlekiem matki. Początkowo – w latach osiemdziesiątych – grał na puzonie w orkiestrze dętej swej parafii. Jednak saksofon był marzeniem, które zaczęło się realizować w szkole średniej oraz w domu kultury w Gdyni. Średnia szkoła muzyczna oraz fascynacja jazzem to okres studiów. Wieczny poszukiwacz prawdy do ostatniego dźwięku. Wraz z zespołem Bikomutant zostaje laureatem konkursu zespołów alternatywnych organizowanym przez krakowską Alchemię pod nazwą Dachowanie. W 2007 r. zakłada wspólnie z Marcinem Bożkiem zespół Olbrzym i Kurdupel . W lutym 2009 roku wydają wspólnie pierwszą autorską płytę z muzyką improwizowaną pod tytułem Frrrrrrrrrr…, a w kwietniu 2012 wytwórnia Electric Eye wydała ich ostatni jak do tej pory album pt. Six Philosophical Games. Tomasz brał udział w następujących przedsięwzięciach muzycznych (poza wymienionymi): Orkiestra Dęta Stoczni Gdynia, Orkiestra DK w Gdyni, Słoń, Chwalmy Pana, duet z Piotrem Manią, duet z Jackiem Mazurkiewiczem, Jazzmassacra, Ikenga Drummers, Contemporary Noise Sextet, Groont Ansamble, Walkirie Saxofonowe Zwierzęta, ponadto współpracował z Mikołajem Trzaską, Tomaszem Sowińskim, Kubą Staruszkiewiczem oraz „Dzidzią” – Marcinem Zabrockim, a także z trójmiejskimi DJ-ami między innymi z DJ Kiewiczem, DJ Nawiasem.

Suavas Lewy – urodzony w 1970 w Łodzi, nadal żyje. Gitarzysta, performer, kompozytor, wokalista, różnoinstrumentalista, reżyser i scenarzysta. Uczeń Państwowej szkoły muzycznej I stopnia , instrument prowadzący – kontrabas. Lider działającego od 1995 roku zespołu Prząśniczki, z którym w 2009 roku wydał w Biodro Records płytę Pokolenie Wigry 3. Od lutego 2011 twórca projektu sound’art Bogowie, gdzie wraz z Marcinem „Dzidzią” Zabrockim i Piotrem Gwaderą. tworzą pełne improwizacji i niezdeterminowane stylistyczne spektakle muzyczne. Współtworzy projekt muzyki prywatnej pod wieloznaczną nazwą DŹWIĘK-BUD, w którym wraz z Małgorzatą Bogusz, Pawłem Sokołowskim i Michałem Rupniewskim aranżują dźwiękiem przestrzenie budów, budynków, wydarzeń artystycznych i ciekawych architektonicznie miejsc. W czerwcu tego roku wydali płytę „11:11:11/11.11.11/11 11 11”. Ponadto realizuje nagrania terenowe, zbierając dźwięki otoczenia i natury. Współpracował/grał m.in. z Ryszardem „Tymonem” Tymańskim, Jerzym Mazzollem, Maciejem Werkiem oraz Ed Mann (zespół Franka Zappy).

Szczegóły wydarzenia

BAJKONUR

1 grudnia 2012, 18:00

Wstęp: 12 zł

Wydarzenie na Facebooku
.

Dyskusja

Możliwość komentowania jest wyłączona.

Odwiedz nas na Facebook`u

SALE PRÓB W ŁODZI

BAJKONUR to trzy nowoczesne sale prób i nagrań w Łodzi, stworzone od podstaw z myślą o muzykach. Każda sala prób jest wyposażona w sprzęt, wentylowana i zaadaptowana akustycznie. Zobacz ofertę...

KONTAKT

PIŁSUDSKIEGO 135, 92-318 ŁÓDŹ
facebook.com/bajkonur
e-mail: info@bajkonur.pl
Telefon : 603-091-791

Studio Nagrań SoyuzStudio

Kamil Łazikowski 603 091 791
soyuzstudio@gmail.com
www.soyuzstudio.com

Jak do nas trafić?

Wi-Ma

Jesteśmy częścią strefy działań alternatywnych WI-MA. Więcej o tym miejscu przeczytasz na stronie wi-ma.org.

Jak do nas trafić?

%d bloggers like this: